Voor de zekerheid heb ik het even opgezocht, ging toch beetje twijfelen....
" Bij communicatie wordt informatie met elkaar gedeeld door middel van geluid (zoals bijspraak en toon) en vorm (zoals beeld, symboliek en tekst)"
Hieruit begrijp ik dat er informatie bv mondeling kan worden uitgewisseld, vervolgens zonodig op papier wordt gezet en dat, wanneer die informatie niet overeenkomt met wat besproken is, dan wordt daar ook over gecommuniceerd.....toch? Zou je denken? Tja, ik wel....blijkt beetje naïef te zijn.... Want daar wordt niet over gepraat..dus. Laat ik bij het begin beginnen...wel zo handig.
1)
Vorig jaar moesten wij voor Lennard een nieuw PGB aanvragen. Op zich niks bijzonders, zovelen met ons, wel een rotklus. Waarom? Omdat je met je neus op de feiten wordt gedrukt: wat kan hij nog wel? Wat moet je nu voor hem doen? Hoe is zijn gedrag? Heeft hij meer persoonlijke verzorging nodig of meer verpleegkundige zorg? Wat valt onder wat en alles heeft een prijskaartje, maar daarover meer in een ander 'verhaaltje'.
Nu kan je kiezen tussen een 'een pot met geld' (PGB) of dat de rekening gelijk naar de instantie gaat die het geld regelt (=ZIN*). Nu is ons vanuit het kdc met klem gevraagd (lees: doorgeduwd) dat voor Lennard 'Behandeling Groep ZIN' moest worden aangevraagd, dit vanwege veranderde regelgeving. Dus wij hebben braaf formulier ingevuld met 5 dagdelen 'Behandeling Groep ZIN'. Omdat ons dit ook voor het logeerhuis handig leek, dit ook voor daar aangevraagd. Envelop op de bus en wachten....enfin, na enige tijd hoera! Toekenning is binnen tot januari 2028!! Heerlijk, paar jaar geen gezeur. Wel elk half jaar een verantwoording, maar goed, dat is logisch wel.
Komen we Lennard brengen bij het logeerhuis, komt ' de baas' Willem naar me toe. Lennard is van harte welkom, maar hoe willen wij dat gaan betalen? Eeuuhhh....het was toch geregeld in ZIN? Nee dus! Enfin, nou ja, stuur maar de rekening. Verdorie!! Dus thuis bellen,bellen,bellen....ja, mooi niks dus! Het is in ieder geval geregeld. Maar als zij niks hebben gehoord, heeft het kdc dan wel iets gehoord? Bellen...ja, hoor, het is geregeld. De indicatie is binnen en verloopt via ZIN. Mooi...
Hebben we op een dag een gesprek met een mevrouw mbt dagbesteding voor wanneer Lennard 18 is. Komt het op een gegeven moment over de indicatie. 'Oh,' zegt zij, 'die kan ik jullie wel doormailen'. Na een paar dagen idd, email met bijlage. Uitgeprint en vervolgens kunnen we bijna niet geloven wat er staat: '9 dagdelen Begeleiding Groep ZIN'.... Dan bellen met kdc, waarom er niets gezegd is aangezien de indicatie niet overeenkomt met de afspraak. 'Ja, we zijn bezig om dat om te zetten naar behandeling groep...'. Jahaa, maar ik wil dat niet meer!! Na informeren en van kastje naar de muur gestuurd te zijn was er een brief onderweg met daarmee de vraag (lees:eis) de indicatie terug te draaien van ZIN naar PGB. Nu zou je denken dat je een briefje zou krijgen om de ontvangst te bevestigen, aangezien ze over joost-mag-weten-wat een brief schrijven. Niet dus.
Wordt Cor vorige week gebeld door Ria van het kdc hoe het met Lennard is en daar gelijk achteraan 'ik krijg geen geld meer van het Zorgkantoor. Zij zeggen dat het nu weer in pgb is terug gezet. Dat vind ik niet leuk hoor, is erg lastig'. Tja, dat is dan best vervelend voor haar, omdat ze dan extra werk heeft en rekeningen moet opmaken.....dat begrijp ik wel. Wat ons zeer verbaasde is dat ook dit dus zonder dat wij op de hoogte zijn gehouden, aangepast is. Nu nog even kijken of ze met de rest van de vragen ook iets gedaan hebben.
(*= zorg in natura)
2)
Er is met de taxi een afspraak gemaakt om Lennard op te halen rond half 9 om naar het kdc te brengen. Nu begrijpen wij dat het erg lastig is om precies op de minuut op de stoep te staan en/of wij Lennard klaar te hebben. Er is een ophaaltijd van kwart over 8 tot kwart voor 9, wat meestal betekend dat half 9 voor beide partijen haalbaar was. Van de ene op de andere dag staan er vreemde chauffeurs op de stoep en sommige vragen je doodleuk waar hij 'nou precies heen moet'.... eeeuuhhh..... dus blijf je beleefd en vertel je dat.
Zoals iedereen ook wel weet is het nu crisis en daar hebben we allemaal last van, zo ook de taxi. Nu hebben zij met Connexxion afspraken gemaakt mbt vervoer van de kinderen en hebben we daar niet veel van gemerkt. Dat is op zich netjes natuurlijk, ware het niet dat ik (en ws meer ouders met ons) het op prijs hadden gestled om dit van hun zelf te vernemen en niet via een brief van het kdc waarin wordt gesteld dat 'het taxibedrijf failliet is, maar vervoer wel gewoon doorgaat voor de kinderen'. Verder niet hoe of wat, gewoon het is geregeld.
Nu staat er elke dag een andere chauffeur op de stoep en (helaas) ook elke keer een andere tijd.... Kwaad worden op de chauffeur heeft geen zin, die wordt 'ook maar gestuurd'. De eerste keren, moet ik eerlijk bekennen, ben ik niet al te vriendelijk geweest aan de telefoon. Lennard zat al zeker een half uur in zijn rolstoel en te wachten. Nu doe ik mijn best om vooral vriendelijk te blijven en te vragen wat de oorzaak kan zijn van dit niet-te-volgen ophaalbeleid. Lennard gaat vanaf volgende week mee met het groepsvervoer, daarop is ook begeleiding dus dat zit wel goed. Het is wel rond 8 uur thuis ophalen; op dinsdag en donderdag rond 2uur weer thuis en op woensdag 12 uur!
Nu is mij gevraagd of Lennard vanaf deze week al mee kan in het groepsvervoer en is dat geen probleem: dus 8 uur ophalen en rond de (dag afhankelijke) afgesproken tijd thuis brengen. Je moet het toch samen oplossen....Waar ik wel een probleem mee heb is dat Lennard vanaf iets voor 8 uur klaar zit om op gehaald te worden (waar om gevraagd is), je om tegen kwart over 8 gaat bellen hoelaat de taxi verwacht kan worden: het antwoord 'met ongeveer 5 minuten' is .....Om na ruim 10 minuten weer te bellen (dan een verbaasde meneer aan de telefoon krijgt...) en je beleefd gaat uitleggen er 'niet blij van te worden' zoals het allemaal loopt: het kan wel zijn dat het moeilijk is om verder te gaan, maar dat als van ons verwacht wordt ons aan afspraken te houden het andersom óók wel zo prettig is......want inmiddels is het al tegen negenen! Afgesproken werd dat Lennard woensdag dus om 1 uur opgehaald zou worden vanaf het kdc, juist omdat het anders helemaal zo kort tijd is voor hem.
Helemaal blij met deze oplossing, wilde ik met Dean een rondje fietsen, althans hij op de driewieler en ik ernaast. Staan we net buiten komt Lennard alweer thuis!!! Zijn we met z'n drietjes rondje gegaan wat heel goed ging, dat wel: Dean scheuren op zijn driewieler, op de glijbaan en op het hobbelpaard, hobbelhond en in en uit het speelhuisje terwijl Lennard in de schaduw zat te genieten van buiten zijn.
Eenmaal thuis maar wéér bellen en vooral beleefd blijven.....
Nu is de afspraak dat ik gebeld wordt als de chauffeur onderweg is naar ons....ben benieuwd.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten